Tobermory, Ontario

"For my part I know nothing with any certainty, but the sight of the stars makes me dream"
- Vincent Van Gogh

Hei!
Tässä postauksessa kerron koko viime viikon tapahtumat, kun olimme mökkeilemässä Tobermoryssa. Paljon kuvia tulossa.

Lauantai 1.9.2018

Ajoimme lauantaina Lucknowsta pohjoiseen, paikkaan nimeltä Tobermory. Tobermory on upea paikka, se sijaitsee ihan Bruce Peninsula National Parkin vieressä, jossa kävimme vaeltamassa. Ajomatka Tobermoryyn kesti reilu kaksi tuntia, jonka aikana pysähdyimme myös Tim Hortonsissa. Maistoin Tim Hortonsin kunnollista mustaa kahvia ja se oli todella hyvää. Maistoin myös Timbits nimisiä munkkipalloja, jotka olivat todella makeita, mutta myös hyviä.

Saavuimme Tobermoryyn perheen vuokraamaan mökkiin iltapäivällä ja söimme päivällistä. Päivällisen jälkeen kävimme vielä katsomassa Tobermoryn pientä kaupunkia, jossa on paljon kauppoja ja ravintoloita. Mitään muuta ihmeellistä ei tapahtunut lauantaina.

Tobermoryn keskusta

Sunnuntai 2.9.2018

Bruce Peninsula National Park
Sunnuntai aamuna heräsimme aikaisin aamupalalle, jonka jälkeen suuntasimme vaeltamaan Bruce Peninsula National Parkkiin. Vaelsimme metsässä upeissa maisemmissa muutaman tunnin ja kävelimme noin 4 kilometriä. Vaelluksen jälkeen tulimme takaisin mökkiin ja söimme lounasta. Myöhemmin menimme pienelle risteilylle isolla Chi-Cheemaun nimisellä lautalla. Lauttaan meni noin 150 autoa. Meidän matkan ideana oli katsella maisemia ja nähdä läheinen Manitoulin saari, mutta emme kuitenkaan poistuneet laivasta. Laiva ajoi saarelle ja tuli takaisin Tobermoryn satamaan. Takaisintulomatkalla söimme laivan ravintolassa. Maistoin ensimmäistä kertaa kanadalaista Poutine ruokaa. Poutinessa on ranskalaisia, juustoa ja gravy-kastiketta. Se oli ihan hyvää, mutta ranskalaiset ihan normaalisti ovat mielestäni parempia.

Chi-Cheemaun lautta
Lautalla
Auringonlasku lautalta

Maanantai 3.9.2018

Maanantai oli ihana päivä. Aamiaisen jälkeen menimme toisenlaiselle risteilylle kuin sunnuntaina. Tämä laiva oli paljon pienempi ja siinä oli yhdessä kohtaa lasilattia, joka oli tarkoitettu järven haaksirikkoutuneiden laivojen näkemiseen. Näimme kaksi haaksirikkoutunutta laivaa, ne olivat upeita. Haaksirikkojen jälkeen laiva suuntasi kohti Flowerpot saarta. Saari saa nimensä kukkaruukulta näyttävän kivimuodostelman mukaan. Saari ja kaikki sen kivimuodostelmat olivat upeita. Risteilyn jälkeen shoppailimme hieman Tobermoryn pienessä kylässä ja tulimme takaisin
lounaalle.

Haaksirikkoutunut laiva
Haaksirikkoitunut laiva lasilattian läpi
Flowerpot saari

Flowerpot kivimuodostelma

The Grotto
Myöhemmin menimme taas vaeltamaan Bruce Peninsula National Parkkiin, tällä kertaa eri reitille, joka johti isolle vedenviereiselle luolalle (The Grotto). Luola ja sen viereinen kiviranta oli upea. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja vesi oli kirkkaan turkoosia. Yksi kauneimmista asioista mitä olen ikinä nähnyt. Olisimme voineet mennä uimaan, mutta kahlasimme vain, koska vesi oli niin kylmää.

Retkeen jälkeen palasimme mökille ja illalla paistoimme nuotiolla makkaroita hot dogeja varten ja vaahtokarkkeja. Istuimme nuotiolla iltaan asti, kunnes näimme tähtiä. Tobermoryssa tähdet näkyvät todella kirkkaasti ja niitä on paljon enemmän, koska alueella ei ole kovinkaan paljon valoja. Alueen tähtitaivasta yritetään muutenkin suojella. En ole ikinä nähnyt niin paljon tähtiä, taivas näytti aivan upealta. Alueella voi nähdä myös linnunradan, mutta olemme olleet niin väsyneitä joka ilta, joten emme ole jaksanut valvoa siihen asti, että se näkyisi.

Mökin nuotio

Tiistai 4.9.2018

Tiistai oli rauhallisempi päivä. Vietimme suurimman osan päivästä mökillä ja sisätiloissa, koska koko päivän satoi. Mökin koko alakerta toimii pelihuoneena, joten siellä on todella paljon eri pelejä esim. biljardi, pingis ja pöytäfutis. Pelasimme suurimman osan päivästä pelejä ja katsoimme myös elokuvan. Kävimme kyllä ruokakaupassa, josta ostimme Poptartseja maistettavaksi. Ne olivat ihan ok, aika makeita.

Keskiviikko 5.9.2018

Keskiviikko oli myös aika rauhallinen päivä. Aamiaisen jälkeen ajoimme vähän kauemmas paikkaan nimeltä Lion’s Head. Se oli söpö pieni kylä. Kävimme ottamassa kuvia rannalta ja ostimme keksejä paikallisesta leipomosta.

Lion's Headin majakka

Kuva polkuveneestä järvelle päin
Ajelun jälkeen tulimme takaisin mökille. Keskiviikkona oli hyvä sää ja mökillä on muutama vesikulkuneuvo meidän käytettävissä. Menimme Annin ja Annin double placement siskon kanssa polkuveneilemään (en tiedä onko sen nimi oikeasti polkuvene).
Myöhemmin menimme Tobermoryn community centreen pelaamaan bingoa, koska meillä ei ollut parempaakaan tekemistä. Pelaamisen ikäraja oli 19, joten en voinut pelata, mutta sitä oli hauska seurata ja luin kirjaa suurimman osan ajasta.

Torstai 6.9.2018

Torstaina söimme aamiaiseksi pannukakkuja vaahterasiirapilla. Se oli todella hyvää. Aamiaisen jälkeen ajoimme tunnin verran pois Tobermorysta paikkaan nimeltä Greig’s Caves. Se oli vaellusreitti isojen luolien vieressä ja sen lisäksi oli näköala reitti. Oikeastaan reitti oli pieni pettymys, koska sisäänmaksu oli 10 CAD ja se oli aika lyhyt. Koko reitin vaelsi noin 20 minuutissa ja ajoimme sinne kuitenkin tunnin. Luolat olivat kyllä upeita. Paluu matkalla kävimme ruokakaupassa ja ostimme testattavaksi kaikenlaisia herkkuja, joita ei saa Suomesta. Uusi lempparini on 3 Musketeers -suklaapatukka.

Greig's Caves

Näköalareitin näkymä
Myöhemmin katsoimme jonkun random elokuvan, jonka löysimme. Elokuvan nimi oli the Derby Stallion ja katsoimme sen vain, koska siinä oli Zac Efron. Elokuva oli aivan kamala. Niin huono elokuva, en suosittele.
Illalla menimme taas nuotiolle, jossa paistoimme tällä kertaa S’mores herkkuja. S’mores herkussa on kahden keksin välissä paahdettu vaahtokarkki ja suklaata. Näimme illalla järvessä myös useamman majavan. Ne olivat todella söpöjä.

S'mores

Perjantai 7.9.2018

Perjantaina menimme taas vaeltamaan National Parkille kuuluvalle vaellusreitille. Reitti oli nimeltään Singing Sands ja se oli rannan vieressä. Reitti oli aika lyhyt ja rento.
Vaeltamisen jälkeen tulimme takaisin mökille, jossa vietimme loppupäivän siivoten ja pakaten, koska lähdimme lauantaina. Sen jälkeen rentouduimme ja katsoimme taas elokuvan sekä illalla menimme taas paistamaan vaahtokarkkeja ja S'moreseja nuotiolla.

Lauantai 8.9.2018

Lähdimme tänään (lauantai aamuna) Tobermorysta. Nyt tällä hetkellä kun kirjoitan tätä, olen väliaikaisen host perheen talossa Lucknowssa. (Kävimme tänään läheisessä Goderich kaupungissa, jossa oli paljon kauppoja ja kävimme esim. Walmartissa, joka oli älyttömän iso.)

Ensimmäinen viikko Kanadassa on ollut aivan mahtava ja viikko mökillä oli aivan uskomaton, näin ja koin todella paljon. Kanadan luonto on aivan upea. Hyvin kiitollinen tästä mahdollisuudesta.

Olen tässä perheessä ilmeisesti nyt maanantai aamuun asti, jolloin lähden Thamesvilleen (??) Asiat ovat vielä aika epäselviä, ilmeisesti tämä host perhe olisi ollut valmis pitämään minut koko vuoden heillä, mutta Suomen YFU ei hyväksy kahta suomalaista vaihto-oppilasta samassa perheessä (en tiedä myös miten koulupaikka vaikuttaa tähän asiaan). En oikein ymmärrä, mitä on meneillään tilanteeni kanssa enkä tiedä vieläkään mihin kouluun menen ja milloin. Hieman turhauttaa, että minulle ei oikein kerrota asioita suoraan. Olen koittanut vain olla stressaamatta tilannetta, koska en voi tehdä asioille mitään. Kaikki järjestyy jollain tavalla aiemmin tai myöhemmin.

Hyvää sunnuntaita sinne Suomeen!
- Micaela

(Äidille ja isälle nopea kehoitus, varsinkin äidille: Älkää huolestuko tästä, kaikki järjestyy mun tilanteen kanssa pian tässä muutaman päivän kuluessa ja pääsen varmasti aloittamaan koulun pian. Asiat ovat vain monimutkaisia, koska Annin host perhe näkee sen epäreiluna, että joudun epävarmaan tilanteeseen ja varmaankin vaihtamaan perhettä taas, koska Thamesvillen perhe on vain saapumisperhe ja he ovat läheisiä ystäviä yhden YFU:n työntekijän kanssa, joten he ovat yrittäneet hoitaa asioita niin että voisin jäädä tälle alueelle (tai jotain en oikeen ymmärrä miksi mua yritetään saada nyt tälle alueelle). En ota yhteyttä teihin kunnolla, ennen kuin asiat rauhoittuvat ja varmistuvat, koska teidän sekaantuminen tähän vain pahentaisi asioita. Kaikki on hyvin, päivitän teitä kun tiedän enemmän.)

1. Siis wau mikä viikko, upeita kuvia ja tosi kivasti kirjoitettu teksti.
    Ja kiitos kulta, äiti ottaa ihan rauhassa, toki kaikki järjestyy ajallaan. Kiva että osaat itse ottaa rennosti.
    Terkut kotiväeltä!

2. Moikka! Oon itekin ollut Kanadassa YFU:n kautta vaihdossa muutama vuosi sitten ja törmäsin vastikään sun blogiin. Mullakin on kokemusta mainitsemastasi epävarmuudesta ja ehkä pari vinkkiä miten siitä vois selviytyä, joten mietin olisko sulla ig:tä yms nii voisin laittaa vaikka viestiä?

1. Hei! Joo mulla on ig: micaelasofia.m
      Olisi tosi kiva kuulla sun vinkit!